Volgende week barst in veel webshops de Black Friday gekte weer los. Grote kans dat jij je slag gaat slaan voor cadeaus voor de feestdagen. Waar moet je op letten bij online shoppen tijdens Black Friday? Ik geef je graag een aantal tips!
In deze blog:
Online shoppen tijdens Black Friday
Black Friday is overgewaaid uit Amerika en valt op de dag na Thanksgiving. Mensen gaan massaal cadeaus ruilen en daardoor is het altijd gigantisch druk in de winkels. Steeds meer winkels spelen daarop in, door gigantische kortingen aan te bieden. Hoe verleidelijk een korting of aanbieding ook is of lijkt, het is goed om je zorgvuldig voor te bereiden. In dit blog beantwoord ik vragen als:
- Wat kan je doen als je pakketje door de drukte zoekraakt?
- Mag je het terugsturen als de prijs later toch nog lager blijkt te zijn?
- Hoe weet je dat je een goede webshop voor je hebt?
- Waar kan je terecht voor juridisch advies?
Wat kan je doen als je pakketje zoekraakt in de drukte?
Er is niets zo vervelend als een zoekgeraakt pakketje, terwijl je er vol smart op zit te wachten. Zeker als je het bestelde product voor een bepaalde datum nodig hebt. Als je DHL of Post NL pakket kwijt is, kan je het beste altijd eerst contact opnemen met de webwinkel. Kunnen zij je niet helpen? Dan neem je contact op met de vervoerder. Let er sowieso altijd op dat je belangrijke pakketten laat versturen met een Track en Trace code.
Mag je het pakket terugsturen als de prijs later toch lager blijkt te zijn?
Yes, je hebt een supervette deal gescoord en bent helemaal blij. Drie dagen later zie je dat het product nog lager geprijsd is. Dat is balen! Neem in dat geval contact op met de webshop. Kom je er niet uit? Weet dan dat je altijd 14 dagen herroepingsrecht hebt. Check ook zeker even de voorwaarden van de webshop voor je een bestelling plaatst. Voorkomen is beter dan genezen. 😉
Hoe weet je dat je een goede webshop voor je hebt?
Als een webwinkel het Thuiswinkel Waarborg heeft, kan je op dat logo klikken en kom je bij een certificaat. Kijk ook altijd naar de prijzen in de webshop. Zijn ze realistisch? Zijn er reviews te vinden op Google? Beter even extra tijd nemen om je voor te bereiden, dan een hoop geld kwijt zijn en geen product(en) ontvangen.
Waar kan je terecht voor juridisch advies?
Kom je in de situatie terecht waarin het pakketje kwijt is en zowel de vervoerder als de webshop je niet verder (kunnen) helpen? Dan is het slim om juridisch advies in te winnen, bijvoorbeeld bij de Consumentenbond. Op die manier kom je erachter wat je rechten zijn en wat je kan doen als je met online shoppen tijdens Black Friday een probleem hebt door een niet ontvangen pakket.
Hopelijk ga je met deze tips goed voorbereid online shoppen tijdens Black Friday! Ik hoop dat je mooie cadeaus scoort voor de feestdagen.
Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.