Na lang wachten verscheen eerder dit jaar het zevende deel van de wereldberoemde Zeven Zussen-reeks van Lucinda Riley. Dit zou in de eerste instantie het laatste deel van de serie zijn, maar in juli 2021 werd bekend dat het achtste deel in 2023 zal verschijnen, waarover later meer. Eerst vertel ik je over het zevende deel van de serie!

De zevende zus – Lucinda Riley

De zevende zus, het zevende deel in de Zeven zussen-serie van Lucinda Riley, gaat over de mysterieuze zevende zus. Ze was altijd onvindbaar, maar als Georg Hoffman onthult dat hij haar misschien op het spoor is, ontdekken Maia en Ally dat er twee aanwijzingen zijn: het adres van een wijngaard in Nieuw-Zeeland, en een tekening van een bijzondere, stervormige ring. CeCe, die in Australië woont, gaat op onderzoek uit. Dat blijkt pas het begin van de zinderende zoektocht naar de zevende zus, want de vrouw met de bijzondere ring is net aan een grote reis begonnen. Het wordt een race tegen de klok die de zussen de hele wereld over voert. Ze proberen haar spoor te volgen in Nieuw-Zeeland, Canada, Engeland, Frankrijk en Ierland, maar ze lijken steeds een stap achter te lopen…

Alle Nederlandstalige boeken van Lucinda Riley op een rij!

Dit vond ik van De zevende zus

Met 700 pagina’s is dit deel het dikste van de hele serie. Een flinke pil, waar ik echt alle tijd en rust voor wilde hebben. Daarom bewaarde ik hem tot de zomervakantie. In het begin moest ik mijn draai weer even vinden in het verhaal. Inmiddels ben ik al sinds 2017 de boeken uit de Zeven Zussen-serie aan het lezen, dus mijn geheugen moet af en toe opgefrist worden. 😉
De zoektocht naar de zevende zus brengt de andere zussen overal en zoals de beschrijving al zegt, lijken ze steeds achter te lopen. Op een gegeven moment vond ik dat wel mooi geweest en ik was blij toen het verhaal een beetje op gang kwam. De geschiedenis van Ierland maakte indruk op me, dat is een stukje geschiedenis waar ik nooit veel vanaf heb geweten. Uiteindelijk hoop je tegen het einde ook wat wijzer te worden over Pa Salt, maar je moet daarvoor deel 8 lezen!

Deel 8: verschenen in 2023

Kort voor de verschijning van De zevende zus kondigde Lucinda een achtste en laatste deel in De zeven zussen-serie aan. Ze beloofde daarin de vraag die centraal staat in de serie te beantwoorden: wie is de mysterieuze adoptievader Pa Salt?
Voor haar dood in juni 2021 heeft Lucinda een aantal belangrijke passages geschreven, en daarnaast heeft ze gedetailleerde aantekeningen over het verhaal gemaakt. Het was haar uitdrukkelijke wens dat haar oudste zoon Harry de serie zou voltooien, mocht het ergst denkbare gebeuren. Vandaag kunnen we bevestigen dat Atlas – Het verhaal van Pa Salt werd gepubliceerd in het voorjaar van 2023, met Harry Whittaker als co-auteur. Lucinda en Harry werkten al nauw samen aan de kinderboeken in de Beschermengel-serie.
Harry schrijft:
‘Mijn moeder heeft mij de geheimen van de serie toevertrouwd, en ik zal mijn belofte aan haar nakomen door deze met haar lezers te delen. Zij kunnen erop vertrouwen dat de hele wereld in de lente van 2023 zal weten wie Pa Salt is en waarom hij dezussen geadopteerd heeft.’

Lees hier de recensie van Deel 8: Atlas, het geheim van Pa Salt

Wil je meer lezen over de zeven zussen-serie? Hier vind je al mijn recensies!