Als je ondernemer bent, weet je dat je niet onder een steen kunt blijven liggen. Het is belangrijk dat je jezelf laat zien, zodat (potentiële) klanten je kunnen vinden. Niet iedere (startende) ondernemer heeft evenveel budget en daarom deel ik graag een aantal betaalbare manieren om je bedrijf te promoten!
In deze blog:
Betaalbare manieren om je bedrijf te promoten
Als ondernemer wil je graag geld verdienen met iets waar je zelf ook heel blij van wordt. Zo verdien ik mijn geld met tekstschrijven en bloggen, twee dingen waar ik echt van ga sprankelen. Hoe zorg je er als ondernemer dan voor dat klanten je weten te vinden? De beste manieren om je bedrijf te promoten hangen af van het soort bedrijf dat je hebt, waar je ideale klant actief is en wat bij je past. Ik geef een aantal voorbeelden en vertel waarvoor je ze goed kunt inzetten.
Flyers voor je bedrijf
Flyers zijn een laagdrempelige manier om de aandacht te trekken. Kies voor flyers drukken als je bijvoorbeeld lokaal bekend wilt worden, als je regelmatig op beurzen of lokaties komt waar je doelgroep zich bevindt of als je jouw klanten iets tastbaars wilt meegeven. Op een flyer trek je de aandacht met foto’s, kleuren en een kort overzicht van de oplossing die jij biedt. Extra leuk al geur onderdeel is van je werk: bij Flyeralarm bestel je flyers met geur! Superleuk rond de feestdagen of als je een beautysalon hebt.
Kleding met je eigen logo
Het voordeel van kleding met je eigen logo is dat je er één keer in investeert en het zo vaak kunt dragen als je maar wilt. Denk aan een mooie trui, polo of T-shirt waarop jouw logo duidelijk zichtbaar is. Zelf heb ik de roze trui van de afbeelding bij deze blog regelmatig aan en krijg daar steeds weer toffe reacties op. Draag je bedrijfskleding op je werk, laat het zien op social media of trek het aan als je op een plek bent waar veel (potentiële) klanten komen.
Een sticker op je auto of fiets
Hoe betaalbaar deze manier van promoten is, hangt natuurlijk af van de grootte van de sticker, maar met een kleine sticker kun je al genoeg indruk maken. Zeker als hij op de achterruit zit. Dan heeft degene achter je bij het stoplicht toch iets leuks om naar te kijken. Op je fiets kun je stickers plakken of een plaat met je logo aanbrengen op je fietskrat.
Social media
We hebben het tot nu steeds over fysieke promotiemiddelen, maar er is online natuurlijk ook van alles mogelijk! Social media is gratis en geeft je talloze mogelijkheden om je producten en diensten onder de aandacht te brengen. Dit kan op Facebook, Instagram en Twitter bijvoorbeeld. Is je doelgroep jong? Dan is TikTok een interessant medium. Je kunt op social media ook adverteren, dan investeer je in meer bereik en kun je gericht de juiste doelgroep benaderen.
Kijk welke manier van promoten past bij jou en je bedrijf
Om te bepalen welke manier van promoten past bij jou en je bedrijf, is het belangrijk dat je weet wat jouw ideale klant aanspreekt. Een tiener heeft hoogstwaarschijnlijk andere interesses dan een vrouw van 55. De één zit op social media en is gevoeliger voor trends, terwijl de andere je eerder zoekt in het lokale krantje of via Google. Denk daar dus goed over na voor je kijkt hoe je je bedrijf promoot. Zo kun je doelgericht te werk gaan en heeft je promotie ook echt zin!
Heb jij nog betaalbare en goede manieren om een bedrijf te promoten? Deel ze en inspireer elkaar!
Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.