Aline van Wijnen schreef dit keer een roman die anders is dan haar eerdere feelgoodromans. Ik was direct nieuwsgierig toen ze dit pareltje aankondigde. Wat een prachtig verhaal is het geworden, ik heb genoten van iedere bladzijde! Lees hier mijn recensie van Het geheime kistje van Elle van Aline van Wijnen!

Het geheime kistje van Elle – Aline van Wijnen

Wit-Rusland, 1941. Tijdens een razzia in haar geboortedorp is de Joodse Ella getuige van de moord op haar familie. Ze weet zelf te ontkomen en vlucht het bos in, waar ze wordt opgenomen door een groep verzetsstrijders die zich daar schuilhoudt. In hun midden wordt Ella onverwacht weer gelukkig, maar helaas is dat van korte duur. Na de bevrijding krijgt Ella, die niets meer te verliezen heeft, valse papieren met de naam Elle. Ze reist verder naar Parijs om informatie door te geven over voortvluchtige nazi’s. Over haar afkomst en haar verleden zwijgt ze de rest van haar leven als het graf.

Nederland, 2013. Janna maakt een moeilijke tijd door nadat haar man haar heeft verlaten. Als haar oma Elle in diezelfde periode overlijdt, helpt Janna haar moeder met het uitruimen van oma’s huis. Ze vindt een versleten kistje waar spullen in zitten die ze niet kan plaatsen: een davidster, een oud identiteitsbewijs in een onleesbare taal, en een gladde metalen ring. Had haar stille, gesloten oma een geheim verleden? Janna gaat op zoek naar de waarheid, een reis die haar via Parijs en Wit-Rusland terugbrengt naar haarzelf.

Dit vond ik van Het geheime kistje van Elle

Aline did it again! Ze heeft inmiddels 4 romans uitgebracht bij Boekerij. Ik genoot al eerder van o.a. Bestemming geluk van haar hand. Ik wist dat Het geheime kistje van Elle veel betekent voor Aline zelf. Het verhaal is gebaseerd op de levens van haar beide oma’s en daardoor echt een stukje van haarzelf. Dat merk je als lezer ook echt. Je stapt moeiteloos van het verhaal van Janna naar dat van Elle en andersom, tot alle puzzelstukjes in elkaar schuiven.

Ik had het boek uit en stuurde Aline een berichtje waarin ik vertelde dat het verhaal nog even na bleef zingen. Ik vond het ook heel interessant om eens een ander decor voor een oorlogsroman te ontdekken. Vaak is het Engeland of Frankrijk en nu Wit-Rusland. Een voor mij onbekend land met onbekende verhalen. Aline weet met haar waanzinnig fijne schrijfstijl en gedetailleerde beschrijvingen een prachtig verhaal neer te zetten over hoop, liefde, doorzettingsvermogen en durven kiezen voor jezelf. Een absolute aanrader!