De smartphone is amper weg te denken uit ons leven. Van jong tot oud: je ziet iedereen ermee lopen. Onze zoon is nu zes jaar en speelt af en toe een spelletje op een van onze telefoons. Ik zat daar laatst over na te denken en besloot eens op onderzoek uit te gaan: wanneer geef je je kind een eigen telefoon?

Een eigen telefoon voor je kind: wanneer is het juiste moment?

Ik schrijf dit artikel niet om te oordelen, maar om onze eigen situatie en hoe wij met telefoongebruik omgaan te beschrijven en te onderzoeken welke afwegingen je maakt om te besluiten wanneer je je kind een telefoon geeft. Er is geen goed of fout in de keuze die je maakt. Die is namelijk altijd persoonlijk en afgestemd op jullie eigen situatie en je kind.

Laurens speelt dus af en toe een potje Candy Crush op een van onze telefoons en daar blijft het bij. Ik vind dat zelf wel heel fijn, want ik gebruik mijn telefoon ook veel voor mijn werk en om te appen met vriendinnen, waar hij verder niets mee te maken heeft. Daarnaast vinden we het bijvoorbeeld tijdens een etentje heel gezellig als hij er echt bij is aan tafel en we samen kunnen kletsen, eten en een spelletje kunnen doen. Doordat hij niet veel met de telefoon te maken heeft, vraagt hij er ook zelden naar. Gezien onze eigen liefde voor dat kleine apparaatje houden we dat nog wel even zo, want de verleiding groeit alleen maar als het gebruik toeneemt. 😉

Als hij ouder wordt en bijvoorbeeld naar sport moet fietsen met vriendjes, kan ik me voorstellen dat een telefoon wel handig is. Dat bracht me bij de vraag wanneer het juiste moment is om je kind een eigen telefoon te geven. Ik deed een klein onderzoek op Instagram en deel mijn eigen gedachten.

Prepaid of abonnement voor je kind?

Om te beginnen: wat is een handige keuze voor het gebruik van de telefoon: prepaid of abonnement? Prepaid heeft als voordeel dat je de kosten onder controle kunt houden, maar als het beltegoed op is kan je kind niet meer bellen. Met een abonnement heb je dat niet, maar moet je wel zorgen dat je inzage hebt in het verbruik, om torenhoge rekeningen te voorkomen.

Ik werkte vroeger op de klantenservice van een grote telecomprovider en had regelmatig ouders aan de telefoon die hoge telefoonkosten hadden die ze niet konden verklaren. Dan bleek een van de kinderen spelletjes te hebben gedownload en daarmee allerlei hoge kosten gemaakt te hebben. Vroegâh ging dat nog via sms-diensten en abonnementen waar je flinke rekeningen aan over kon houden.

Nu gaat het meeste telefoongebruik via data, dus is het handig om daar goed op in te spelen. Zorg voor een databundel, maar laat je kind ook zo veel mogelijk op de wifi overschakelen waar dat kan.

Mini-onderzoek op Instagram: wat vinden anderen?

Ik besloot om op Instagram een aantal vragen te stellen om te peilen hoe andere ouders hierin staan en welke keuzes zij maakten. Dat leverde de volgende resultaten op:

  • 63% zegt dat hun kind een telefoon heeft
  • 57% van de kinderen was 10 jaar of ouder toen ze de telefoon kregen
  • Op de vraag wat de beste leeftijd is om een telefoon aan je kind te geven zijn dit de meest gegeven antwoorden:
    • Groep 7
    • Groep 8
    • Eerste klas middelbare school
    • Afhankelijk van de situatie van het kind.
  • Op de vraag prepaid of abonnement antwoordt 65% prepaid en 35% gaat voor een abonnement.

De meningen lopen uiteen en er zijn verschillende argumenten voor de keuze die je maakt. Moet je kind al op jonge leeftijd ver fietsen of een drukke weg oversteken, dan maak je wellicht andere keuzes dan wanneer de school aan het einde van de straat ligt en je je kind altijd kunt brengen en halen. De een geeft een telefoon voor thuis om spelletjes op te spelen, de ander kiest voor een toestel met een abonnement met een limiet op het gebruik. De conclusie die ik uit dit onderzoek trek is: Bekijk wat goed is voor jouw kind en baseer daar jouw keuze op.

Tips van andere ouders

Inhakend op het onderzoek deel ik graag nog een aantal tips van andere ouders die je kunt meenemen in de afweging.

  • Geef een oude telefoon met een simonly abonnement dat je koppelt aan je eigen abonnement. Zo heb je inzage in het verbruik.
  • Bekijk wanneer het echt noodzakelijk is om bereikbaar te zijn.
  • Ga niet overstag omdat iedereen in de klas er eentje heeft.
  • Als het niet echt nodig is nog even uitstellen: buitenspelen is zo belangrijk.
  • Lees mee in WhatsApp om pesterijen in de gaten te houden.
  • Kies voor een abonnement met veel data en weinig belminuten.
  • Laat je kind symbolisch 1 euro per maand meebetalen.
  • Liever nog geen telefoon? Kies voor een gps-horloge waarmee je kind 1 nummer kan bellen in geval van nood.
  • Liever op tijd leren om ermee om te gaan in de vertrouwde omgeving van de basisschool dan op de nieuwe en onbekende middelbare school.
  • Maak duidelijke afspraken en stel grenzen, vanaf het begin.
  • Stel in het geval van een abonnement een datalimiet in.

Wanneer geef je je kind een telefoon?

Ik vind het heel interessant om de meningen en ervaringen van andere ouders te horen. Je merkt dat er verschillende invalshoeken en tips naar voren komen in zo’n onderzoek. Doe vooral wat voor jou goed voelt en wat het beste past bij jouw kind en jullie persoonlijke situatie. En kom je er niet uit? Bespreek het dan eens met andere ouders, je ziet hierboven dat je dan veel waardevolle tips en ideeën krijgt die je weer verder helpen.

Hoe sta jij tegenover een eigen telefoon voor je kind?

Foto door Katarina Holmes via Pexels.

Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.