Over samenwerkingen bij bloggers bestaan allerlei vooroordelen en er is ook weleens onbegrip. Terwijl het, als je erover nadenkt, eigenlijk net zo normaal is als reclame op tv of in een tijdschrift. Ik heb het hier regelmatig over mijn collega’s en besloot om mijn werkwijze en tips voor een persoonlijk tintje in samenwerkingen op een rijtje te zetten. Op die manier zijn commerciële artikelen leuk voor zowel de blogger als de lezer!
Om te beginnen: lees hier alles over commerciële samenwerkingen op mijn blog!
In deze blog:
Samenwerkingen en commerciële content schrijven: mijn aanpak door de jaren heen
In het begin van mijn blogcarrière, toen ik mijn eerste samenwerkingen kreeg, was ik vastberaden om niet commercieel te schrijven. Want daar zat toch niemand op te wachten? Wat ik vervolgens deed was een titel geven, waaruit niet direct bleek waar het artikel over ging, zodat niet zou opvallen dat het een samenwerking was. (Ik begrijp deze hersenkronkel nu ook niet meer, maar al doende leert men, nietwaar?)
Later kreeg ik door dat mensen juist zoeken naar specifieke onderwerpen. Dat doen ze op Google of Pinterest. Ik was geneigd om door te slaan naar de andere kant en dus heel erg voor die zoek-kanalen te schrijven. Dat werkt ook niet. Balans bleek de sleutel te zijn, zoals met zo veel dingen in het leven.
Betaalde blogs schrijven met een persoonlijk tintje
Je kunt je betaalde blogs prima schrijven met een persoonlijk tintje. Ik ben ervan overtuigd dat je (vaste) lezers dat liever zien dan een gortdroog artikel over, ik noem maar wat, een snelkookpan. Zonder jouw persoonlijke ervaringen, jouw tips en ideeën is zo’n artikel niet echt lekker om te lezen. Je wilt de aandacht van je lezer er graag bij houden en je wilt ze het liefst ook laten doorklikken op de betaalde links in je artikel. Dat werkt beter met een persoonlijke aanbeveling of een eigen ervaring.
Relateer het onderwerp aan je doelgroep
Stel, je krijgt een mooi samenwerkingsvoorstel waar je fijn aan kunt verdienen. De links die je moet plaatsen geven je alleen kopzorgen. Want hoe verwerk je in hemelsnaam de woorden “rollator” en “ondersteek” in je artikel? Hier komt je creatieve brein in actie. Schrijf bijvoorbeeld een artikel over je huidige leeftijd en wat je daar zo leuk aan vindt. Een voorbeeld van een alinea waarin je deze woorden verwerkt kan zijn:
Hoewel ik ouder worden niet erg vindt, ben ik blij dat er voorlopig nog geen rollator in de gang staat. En dat ik nog zelf naar de wc kan, zonder een ondersteek onder mijn poezelige derrière te hoeven schuiven heeft ook zo zijn voordelen.
Zie je? Zo houd je het onderwerp dicht bij jezelf en geef je er een leuke twist aan.
Wees transparant naar je lezers
Mensen houden er niet van om voor de gek gehouden te worden. Als jij zonder enige vooraankondiging een heel enthousiast artikel schrijft, waarin verderop overduidelijk blijkt dat het om een samenwerking gaat, kunnen ze zich genept voelen. Ik heb hier enkele jaren geleden verschillende opmerkingen van lezers over geschreven. Sindsdien staat er altijd een sterretje achter de titel als ik een betaalde samenwerking plaats. Onderaan het artikel verwijs ik naar de disclaimer, waarin alles uitgelegd staat over samenwerkingen. Sindsdien is er nooit meer over gemopperd. Ik zie weinig verschil in aantallen tussen samenwerkingen en niet-commerciële artikelen. Juist omdat ik het bij mezelf houd, maakt het mijn lezers niet zo veel uit als ik betaalde links plaats.
Jij bent je eigen geheime wapen
Net als je moeder, buurvrouw, collega of die gezellige caissière bij de buurtsuper heb jij je eigen verhaal. Jij bent daarmee je eigen geheime wapen voor een samenwerking. Er is altijd een leuke anekdote, een eigen ervaring met een product of merk of een leuk bruggetje dat je kunt maken. Voor een samenwerking met een telefoonfabrikant kun je bijvoorbeeld schrijven over jouw afwegingen als je een nieuw toestel mag uitkiezen. Mag je schrijven voor een reisorganisatie over een zonnige bestemming? Maak dan een bruggetje naar die ene fijne vakantie op die plek. Of waarom je juist graag naar die plek toe wilt.
Gebruik zo veel mogelijk eigen foto’s
Eigen foto’s geven altijd meer persoonlijke waarde aan een artikel dan een stockfoto. Ik maak zelf wel eens gebruik van foto’s van Shutterstock, wanneer ik zelf geen relevante foto’s heb of kan maken. Bijvoorbeeld bij dit artikel over het gebruik van een shampoo bar. Onze badkamer is verre van fotogeniek en een foto van mij onder de douche wil ik mijn lezers besparen. In zo’n geval gebruik ik dan een stockfoto. Maar bij deze samenwerking over je tuin herfstklaar maken heb ik juist een eigen foto gebruikt waar ik zelf op sta.
Zo kun je eindeloos blijven associëren en een persoonlijk tintje geven aan samenwerkingen. Je zult zien dat je er handig in wordt. Er komt altijd een leuk onderwerp uit dat én bij jou past én je lezers aanspreekt én goedgekeurd wordt door de klant.
Hoe ga jij als blogger om met betaalde samenwerkingen? En als je niet blogt: wat vind jij dan een prettige manier waarop een blogger een samenwerking vormgeeft?
Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
2 Reacties
Wat een waardevol artikel. Ik ben pas een maandje aan het bloggen, maar hoop ooit interessant voor bedrijven te zijn. Kan dan ook bijna niet wachten op de eerste samenwerkingen. Ik voeg je blog toe aan ‘Bloglovin’’, want je tips ga ik vast nog eens nodig hebben.
Jouw manier vind ik heel prettig. Ik merk dat ik zelf blogs bij sommige anderen oversla als het gaat om een samenwerking. Vaak heb ik het in de eerste zin al door en dan hoeft het van mij niet. Dan kijk ik wel reclame op tv (niet dus, die spoel ik door;)). Maar jouw samenwerkingen lees ik dus meestal wel, juist omdat het gewoon gezellige artikelen zijn van en over jou. Alleen als het gaat om dingen die mijn interesse niet hebben of die niet bij me passen, sla ik soms een samenwerking over, maar dat geldt ook voor blogs (bij iedereen) die geen samenwerkingen zijn;).