Verstuur je vanuit je bedrijf regelmatig post naar je klanten? Dan gaat een saaie witte envelop op den duur ook vervelen, dus is er iets extra’s nodig. Zo val je op met jouw zakelijke post!
In deze blog:
Zakelijke post versturen met een persoonlijk tintje
Hoewel we leven in een digitale wereld, waarin steeds meer communicatie verloopt via e-mail en andere online kanalen, blijft “echte” post nog steeds. Ik ben er zelf dol op om kaarten te versturen. Ieder jaar ga ik er een paar uur voor zitten om mijn klanten een kerstkaartje te sturen. Ze krijgen dan een handgeschreven kaart met een persoonlijke boodschap. Ik vind het een mooi moment om stil te staan bij de samenwerking en om mijn waardering uit te spreken. Hierdoor krijgt mijn zakelijke post een persoonlijk tintje. Wat kun je nog meer doen om op jouw post te laten opvallen?
Bedruk je enveloppen in je eigen huisstijl
Ik noemde het al even: de saaie, witte envelop. Hier kun je eenvoudig verschil in aanbrengen. Kies voor bedrukte enveloppen die helemaal aansluiten bij jouw huisstijl. SKies een formaat waarin je post goed uitkomt, zoals c5-enveloppen. En schroom vooral niet om je logo groot weer te geven of om vrolijke kleuren te gebruiken, als die bij jouw huisstijl passen. Zo val je zeker op tussen al die andere witte enveloppen! Ga je bedrukte enveloppen bestellen? Zorg dan dat je wel genoeg ruimte overlaat in je ontwerp om het adres van de ontvanger duidelijk te noteren. En dat je eventueel verschillende formaten bestelt, zodat je ieder poststuk netjes en opvallend kunt versturen!
Ontwerp je eigen briefpapier en kaarten
It’s all in the details! Stel dat je die mooie envelop in je huisstijl hebt, maar er gewoon een simpel wit kaartje of stuk papier in stopt. Dat is toch jammer? Voer je huisstijl dus helemaal door en zorg voor mooie kaarten en/of briefpapier. Een kaart met een mooie spreuk of afbeelding die perfect past bij jouw bedrijf. Schrijf er een persoonlijk berichtje op en je scoort meteen veel punten bij je klant! Ik vind het bijvoorbeeld altijd leuk als ik iets bij een webshop bestel en er een leuk kaartje bij zit, dat voelt dan toch als een extraatje!
Lees ook: opvallen als ondernemer!
Voeg iets extra’s toe
Wil je nog meer opvallen? Dan kun je een leuke gadget of een klein cadeautje toevoegen aan je post. Denk aan een sticker, een klein zakje bloemzaadjes (vergeet-mij-nietjes of andere makkelijk te zaaien bloemetjes), een voucher, cadeaubon of ander makkelijk te versturen kleinigheidje dat bij jouw bedrijf past. Zeker wanneer het iets is dat je vaker gebruikt, zoals een pen, zal je bedrijfsnaam herhaaldelijk onder de aandacht van de ontvanger gebracht worden. Win-win!
Finishing touch: personaliseer je postzegels!
Oké, je hebt de bedrukte envelop, het bijpassende kaartje of briefpapier en dan plak je er het hoofd van onze Koning op. Niks ten nadele van de beste man, maar dat kan natuurlijk veel leuker! Wist je dat je bij PostNL je eigen postzegels kunt ontwerpen? Bijvoorbeeld met je eigen foto, logo of een korte quote. Eerlijk: het zal niet iedereen opvallen, maar het maakt van je post(pakketje) wel een lust voor het oog! Mijn motto is: als je dan toch post verstuurt, kun je er maar beter een feestje van maken! Ik kan je vertellen dat mensen uit mijn omgeving weten dat ze de stofzuiger bij de hand moeten houden als ik ze post stuur. De kans dat je een deel van mijn confettiverzameling cadeau krijgt is aanzienlijk…
Een vraag voor de ondernemers: verstuur jij (nog) wel eens zakelijke post? Hoe zorg je dat het opvalt en bij je bedrijf past? Deel je inspiratie!
Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
1 Reactie
Hahahaha, de stofzuiger in de buurt houden als je post van jou opent. Als ik voor mijn werk post verstuurde, deed ik er regelmatig nog een handgeschreven ‘geeltje’ bij. Soms dacht ik dat dat misschien slordig was en dat ik beter alles uit kon typen, maar ach, juist dat handgeschreven briefje maakt het persoonlijk, denk ik dan maar.