In Nederland zijn veel ondernemers. En hoewel ze vaak verschillende producten en diensten aanbieden, hebben ze één ding gemeen: ze willen opvallen bij hun ideale klant. Maar hoe val je op als ondernemer, tussen die honderdduizenden anderen? Ik zet een aantal mooie tips op een rijtje

Opvallen als ondernemer

Opvallen als ondernemer kun je verdelen in twee categorieën: online en offline. Online zijn de mogelijkheden tegenwoordig groot. Social media spelen een belangrijke rol, net als Google en een goede website. Offline kun je opvallen door verschillende reclame-uitingen, herkenbaarheid, advertenties en ga zo maar door. Beide categorieën hebben één ding gemeen: branding speelt een grote rol!

Wat is branding?

Branding, je spreekt ‘t uit op z’n Engels, is de manier waarop jij jouw merk neerzet. Hoe sterker en gedetailleerder, hoe groter het effect. Jouw merk draait om bepaalde waarden, een visie, een doel. Zo is Breg Blogt in middels uitgegroeid tot een merk dat staat voor eerlijkheid, humor en de wereld een stukje mooier maken. Als Teksttovenaar sta ik bekend om mijn eigen, vlotte schrijfstijl, fijne contact met klanten en mijn inlevingsvermogen. Zo heeft iedere ondernemer en ieder bedrijf zijn of haar kenmerken die bijdragen aan het merk. En door dat merk stevig neer te zetten, trek je klanten aan die bij jou passen. Dit is natuurlijk in een notendop, want er komt behoorlijk wat bij kijken. Ik werk veel samen met Branding Expert Kim van The Marketing Factory. Zij helpt vrouwelijke ondernemers in beauty, fashion en lifestyle om hun merk stevig neer te zetten. Ik schrijf regelmatig teksten voor zowel Kim als haar klanten en leer daar onwijs veel van. Zeker een aanrader om te volgen als je meer wilt leren over branding.

Offline opvallen: 3 tips!

Offline opvallen, je zou het bijna vergeten met alle online mogelijkheden. Hoe deden ondernemers dat voor er social media waren? Voor je online overal jouw advertenties kon laten verschijnen? Kijk maar eens goed om je heen, dan zie je meer ondernemers dan je op ‘t eerste gezicht zou verwachten. Drie leuke tips!

  1. Gebruik stickers. Stickers zijn een veelzijdige manier van marketing. Je kunt ze gebruiken als sluitzegel op de post die je verstuurt. Als cadeautje voor je klanten bij een bestelling. Als vervanger voor een visitekaartje. Je kunt ze op je fiets of auto plakken. Op je raam. De mogelijkheden zijn eindeloos. Je kunt al stickers laten drukken voor €0,01 per stuk. Heb je bijvoorbeeld een webshop? Dan zijn ze onwijs leuk om jouw pakketjes mee te sluiten. Je kunt stickers zien als mond tot mond reclame, ze komen overal terecht en zorgen voor herkenning van jouw logo en/of bedrijfsnaam!
  2. Tover je auto of fiets om tot rijdende advertentie. De eerdergenoemde stickers zijn ideaal om je auto of fiets te branden. Wil je je auto echt laten opvallen? Dan kun je daarvoor hulp inschakelen van een professioneel bedrijf dat voor bestickering zorgt. Het moet er natuurlijk wel strak uitzien! Ik doe zelf het meeste op de fiets en ben ideeën aan het verzamelen hoe ik mijn fiets kan omtoveren tot een Breg Blogt-Teksttovenaar mobiel!
  3. Laat tasjes of kleding bedrukken. Sinds plastic tasjes niet meer gratis verkrijgbaar zijn, hebben herbruikbare tassen hun intrede gedaan. Je ziet ze overal. Van katoen tot gerecycled plastic en alles ertussenin. Stuur tasjes naar jouw klanten, geef ze bij bestellingen of aankopen of deel ze uit als goodiebag. Zorg dat jouw naam en logo(‘s) er heel duidelijk herkenbaar op staan. Je kunt ook een leuke campagne opstarten, waarbij mensen een foto met/van hun tas maken en die delen op social media. Dat is nog eens een mooie combinatie van online en offline opvallen!
    Kleding is ook een goede! Bedrijfskleding hoeft helemaal niet saai te zijn, dat bewees ik wel met mijn roze trui. Ik krijg er nog steeds heel veel positieve reacties op en hij zorgt voor herkenbaarheid. Dus zorg dat je een jas, trui, shirt of vest hebt met jouw logo en bedrijfsnaam en draag het zo vaak mogelijk!

Online opvallen: 3 tips!

Online opvallen kun je op verschillende manieren doen, ik deel drie tips!

  1. Wees authentiek. En dan bedoel ik dat je de realiteit laat zien. Geef jouw klanten een kijkje achter de schermen, deel je hoogtepunten, maar op zijn tijd zeker ook je dieptepunten en struggles. Zo bouw je een band met je volgers op en laat je een realistisch beeld van jouw bedrijf zien.
  2. Voer je branding door tot in detail. Plaats je logo op je foto’s. Richt je socialmedia-accounts in naar jouw huisstijl. Denk aan een herkenbaar filter, kleurencombinaties, een bepaalde volgorde in je foto’s of posts.
  3. Zorg voor goede content. Lijkt een open deur, maar is het niet. Zorg dat jouw teksten lekker leesbaar zijn. Dat ze geen taal- en spelfouten bevatten, dat ze passen bij jou en je bedrijf en vooral dat ze oprecht zijn. Zorg voor goede foto’s. die passen bij jouw merk. Hiervoor hoef je echt geen fotograaf in te huren, tegenwoordig kun je met je smartphone hartstikke mooie foto’s maken. Let op details en wees creatief!

Heb jij nog handige tips om op te vallen als ondernemer? Deel ze in de comments of op social media!

Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.