Hoe vaak zie jij een post voorbijkomen op social media, waarvan je denkt: oh, leuk! En hoe vaak scroll je in zo’n geval verder zonder iets te doen? Herkenbaar? Ik wil je graag uitleggen dat jouw like écht een groot verschil kan maken.

Het belang van interactie op social media voor ondernemers

Mijn blog is onderdeel van mijn bedrijf. Hoe beter mijn website bezocht wordt en hoe meer interactie ik heb, hoe aantrekkelijker mijn blog is voor bedrijven om mee samen te werken. Dat betekent dus dat ik afhankelijk ben van jou, mijn lezer. Door mijn blogs te lezen en door jouw like op een socialmediabericht, help je mij om het bereik van mijn blog te vergroten. Dat grotere bereik zorgt er weer voor dat meer mensen mijn blogs ontdekken en dat ik de bijbehorende cijfers aan mijn (potentiële) opdrachtgevers kan laten zien.

Waarom zijn likes en reacties op social media zo belangrijk?

Maar waarom zijn die likes nou zo belangrijk? Het overgrote deel van de bedrijven waarmee ik samenwerk, hecht veel waarde aan cijfers. Van bezoekersaantallen op de blog tot likes en volgers op social media. Want, zo redeneert men, een groot blog of socialmedia-account heeft meer waarde. Hier ben ik het overigens niet helemaal mee eens, want iemand met honderdduizend bezoekers kan alsnog slechte content afleveren. En andersom zijn er genoeg ‘kleinere’ blogs die prachtige artikelen plaatsen. Ik ben een groot voorstander van authentieke content en met mij nog vele anderen. Collega Shirley beschreef al eens waarom zij authenticiteit belangrijker vindt dan aantallen. Ik ben het daar volledig mee eens en geloof ook echt in authentieke content. Ik ga daarom ook alleen maar samenwerkingen aan die écht bij mij en mijn blog passen, zoals deze over de Powerstones collectie van My Jewellery of dit mooie en persoonlijke artikel over het organiseren van een uitvaart.
Bedrijven kunnen op twee momenten om je cijfers vragen. Vóór het aangaan van een samenwerking, om te kijken hoe groot mijn bereik gemiddeld is. En na een samenwerking om te zien hoe de samenwerking is verlopen en wat de samenwerking heeft opgeleverd.

Socialmediabereik is niet alleen belangrijk voor bloggers en influencers

Voor andere ondernemers zijn deze cijfers overigens minstens zo belangrijk. Online zichtbaarheid is tegenwoordig een belangrijk onderdeel van de marketing van een bedrijf. Je wilt goed gevonden worden op Google en je wilt opvallen tussen al die andere bedrijven. Zie je dus een leuke post voorbijkomen van je favoriete restaurant, winkel om de hoek, je boekhouder, de bloemist of die ene leuke teksttovenaar? Geef het even een like en laat een reactie achter. Hiermee help je al die hardwerkende mensen weer een stapje vooruit en zeg nou zelf: helpen geeft altijd een heerlijk gevoel!

Onzekerheid door cijfers

Als ik veel tijd, aandacht en moeite heb gestoken in een inspirerend artikel en dat wordt vervolgens 100 keer gelezen, krijgt 10 likes en weinig interactie, dan is dat rot. Laten we het erop houden dat rot in deze een understatement is. Ik kan me daar dan echt wel even druk om maken en doe er alles aan om het artikel goed onder de aandacht te brengen. Heel eerlijk: het maakt me ook weleens onzeker. Is de content niet interessant? Sla ik de plank mis? Spreekt het onderwerp jullie niet aan? Zonder feedback blijft het bij gissen en dat is lastig.

Jouw like is als een review

Je kunt jouw like of de reactie die je achterlaat op Facebook of Instagram zien als een review. Hoe meer positieve reviews iets krijgt, hoe meer mensen denken: ‘Hé, dat is leuk!’. Het is een kleine moeite, wanneer je een blogpost hebt gelezen, om even door (of terug) te klikken en het bijbehorend bericht te voorzien van een like of een reactie. Als het een minuut van je tijd vergt is dat al veel. En met die ene, voor jou wellicht kleine, actie, maak je voor mij en veel van mijn collega’s het verschil. En vind je iets helemaal niet leuk, laat het me dan zeker óók weten. Van opbouwende kritiek kan ik alleen maar leren en groeien!

Krijg jij alle posts op social media te zien?

Eerder deelde ik mijn frustratie over dit onderwerp op Instagram en Facebook. Ik heb op Facebook ruim 2200 volgers. Daarvan krijg ik tussen de 10 en de 100 likes op een foto. Op Instagram heb ik ruim 1700 volgers, daarvan ontvang ik gemiddeld tussen de 70 en de 150 likes en ongeveer 500 mensen bekijken mijn stories. Dat is nog geen 10% dus. Overigens zijn het in beide gevallen wel echte volgers en geen gekochte exemplaren of vage accounts uit het Midden-Oosten. Het delen van mijn frustraties zorgde er meteen voor dat er hele inhaalslagen werden gemaakt en dat ook bleek dat velen de laatste posts helemaal niet hadden gezien. Dat wordt veroorzaakt door de zogenaamde algoritmen van social media, die ervoor zorgen dat je slechts een heel klein deel van de mensen die jij volgt te zien krijgt. En als je dan nooit interactie hebt door te liken of te reageren bij elkaar, krijg je niets meer te zien. Daarom is het soms handig om de accounts die je graag volgt op te zoeken en de laatste 10 posts te liken en/of erop te reageren. Dan weet dat algoritme dat je die content leuk vindt en er graag meer van wilt zien.

Likes draaien niet alleen maar om populariteit bregblogt.nl Shutterstock
Deze afbeelding komt van Shutterstock.

Hoe zit het dan met betaalde links?

Ik had het al eerder over Shirley, en zij deelde mijn story over dit onderwerp. Daarop kreeg zij de vraag of er voor het bereik dan nog een verschil zit tussen betaalde en ‘gewone’ links. Nee, daar zit geen verschil in. Iedere klik naar een website is er eentje en die wordt ontzettend gewaardeerd. Wanneer ik een artikel heb geschreven waarin betaalde links staan, krijg ik een vast bedrag voor dat artikel. Het is dan natuurlijk wel tof als ik de opdrachtgever kan laten zien dat er ook daadwerkelijk is doorgeklikt naar hun website.
Wanneer er sprake is van een affiliatelink, bijvoorbeeld eentje naar bol.com die ik altijd plaats in mijn boekrecensies, krijg ik een klein percentage van jouw aankoopbedrag als commissie. Hiermee help je mij aan inkomen, waarmee ik onder andere deze website goed kan laten draaien. (Want dat is niet gratis, mocht je dat denken.) Je kunt ook altijd via Bol bestellen via de banner in mijn sidebar. (op mobiel even naar beneden scrollen.)

Dankbaar voor iedere like

Dit onderwerp blijft voor mij – en veel collega’s – een beetje ongemakkelijk. Want het voelt toch alsof je aan het zeuren bent om likes. Het is gewoon onwijs frustrerend dat je weet dat je iets toe te voegen hebt aan de wereld, maar dat je daarin afhankelijk bent van dingen als algoritmes en de interactie met en door anderen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ontzettend dankbaar voor iedere like en iedere reactie die ik krijg. Ik ga graag de interactie aan en reageer dus ook zoveel mogelijk op de reacties, soms loop ik alle oudere posts na en zie ik dat ik wat opmerkingen heb gemist, dus het kan gebeuren dat je pas na 3 weken een reactie van me krijgt. Nobody’s perfect, toch? 😉

Maak jij het verschil?

Ik hoop dat je ik je meer inzicht heb gegeven in het belang van interactie op social media. Ik hoop dat je terugdenkt aan dit artikel als je de volgende keer jouw rondje op Facebook of Instagram doet. Dat je eraan denkt om posts van mij en andere ondernemers te liken. Dat je regelmatig doorklikt op een link, om een blogpost te lezen. Want die blogposts zijn vol liefde en aandacht geschreven en verdienen het om gelezen te worden. Je kunt daarmee echt een verschil maken voor mij en collega-bloggers, zodat wij nog meer mooie content kunnen maken voor jou! En wil je NU meteen het verschil maken? Deel deze blog dan op Facebook en/of Instagram. Mijn dank (en die van mijn collega’s die je hiermee helpt) is oneindig groot! ♥

Vertel eens, wist jij dat jouw like zo belangrijk was? Maakt het verschil nu je deze blog hebt gelezen?

Uitgelichte afbeelding: Eightyonestories.
Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!

10 Reacties

  1. Wow, ik probeer echt altijd op blogs te reageren die ik lees. Vooral ook omdat ik zelf merk dat ik het heel leuk vind als anderen bij mij reageren. Ja, ik schrijf voor de lol, maar het is toch wel leuk als mensen er dan ook iets van vinden en als er interactie ontstaat.
    Het hele algoritme van Instagram vind ik belachelijk. Als ik iemand volg, is dat omdat ik de berichten van diegene wil zien. Dus ja, waarom haalt Instagram die dan weg? Ik wist wel dat likes belangrijk waren, maar niet dat ze zó belangrijk waren. Goed dat je hier zo open over schrijft. Volgens mij komen jouw berichten in mijn tijdlijn op Instagram wel voorbij, dus voortaan klik ik dan gelijk even op dat hartje;). Wacht even, ik lees het wel hè, voordat je denkt dat ik nu berichten ga liken met ‘mijn lezers zijn stom’ en dat soort dingen :p.

  2. Heel mooi verwoord en helemaal waar. Ik maak dagelijks een rondje langs blogs, FB en insta en probeer zoveel mogelijk bij medebloggers te liken en reageren. Zo komt toch iedereen een beetje aan de beurt. Ik merk ook dat dat zorgt voor meer interactie. Maar om nu de hele dag 200 blogs te liken en op te reageren om het zelf 2x terug te krijgen is wel een gedoe, haha. Anyway, ik snap je punt en het voelt soms echt frustrerend. Als ik mijn artikelen niet in FB groepen gooi etc. lijkt het wel alsof er helemaal niets gebeurt.

    Ik hoop dat je uitleg je gaat helpen! Xx

  3. Wat goed dat je hier zo open over bent. Op Facebook reageer en like ik niet uit principe, maar bij Insta zeker als ik de post interessant vind.

    Wij verdienen met Historiek geen geld met samenwerkingen (omdat dit onze betrouwbaarheid aantast en dat is belangrijk bij een encyclopische website), maar daar moeten we het hebben van advertentie-inkomsten (en affliate). Ik irriteer me dus aan mensen die adblockers gebruiken en er maar vanuit gaan dat iedereen gratis artikelen voor ze schrijft en ik klik altijd een advertentie aan als ik een website sympatiek vind.

  4. Wat heb je weer een mooi verwoord en eerlijk artikel geschreven Breg.
    Goed om het eens zo duidelijk te vertellen!

  5. Pingback: 7 Dingen die ik minder leuk vind aan bloggen | Aukjeswereld

  6. Ik wil zeker geen spelbreker zijn of zo, maar het is niet dat we er iets voor terugkrijgen net zoals Simone hierboven zegt. Ik abonneer mij op zoveel mogelijk blogs (met een apart e-mailadres) en iedere week doe ik mijn rondje en probeer ik op zoveel mogelijk blogs te reageren en/of te liken. Ook op Instagram probeer ik zo veel mogelijk actief te zijn. En ik snap dat je likes en reacties voor je bedrijf wilt, maar wil iedereen dit niet? Mensen gaan liken en reageren omdat ze dat willen en omdat je artikel interessant is, niet omdat jij vraagt om dat te doen. Ik ben echt helemaal pro interactie en dergelijke en ik vind ook dat bloggers elkaar meer zouden kunnen steunen in liken en reageren e.d. maar het mag ook niet aanvoelen als geforceerd. Nu ik hoop dat je uitleg gaat helpen in ieder geval.

    Céline

  7. Wat een interessant artikel! Ik had een hele andere kijk op likes en daarmee ook op interactie op social media. Daarnaast kan ik het me goed voorstellen dat het een minder gevoel geeft als jouw blog niet aanslaat op het publiek. Zelf heb ik daar ook wel eens last van als ik een leuke foto plaats en dit amper likes en reacties ontvangt.

    Met vriendelijke groet,

    Anne

    • Dank je voor je reactie Anne! Ik heb je link weggehaald. Als je interesse hebt in een commerciële linkplaatsing op mijn blog, mag je me altijd mailen. Ik vertel je graag meer over de voorwaarden en tarieven. 🙂

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.