fibromyalgie ondernemen pieken dalen Doe jij het bregblogt.nl

Fibromyalgie: hoe gaat het nu?*

Al jaren liep ik rond met vage pijnklachten, die ik altijd afdeed als: ‘Mijn lijf is nou eenmaal zwak, het hoort erbij.’ Dat ik soms huilend van de pijn op de bank of in bed lag en dat ik regelmatig leuke afspraken moest afzeggen, nam ik maar voor lief. Tot ik op een dag inzag dat het niet normaal was en ik in actie kwam. Ik bleek fibromyalgie te hebben. Hoe gaat het nu?

Wat is fibromyalgie?

Fibromyalgie is een aandoening waarbij je last hebt van chronische pijn in je spieren en bindweefsel. Vaak gaat deze pijn samen met stijfheid, vermoeidheid, slaapstoornissen en stemmingswisselingen. Je klachten wisselen vaak, dit betekent dat je de ene dag meer klachten hebt, dan de andere dag.

Bron: Reuma Nederland

Het komt er dus op neer dat ik elke dag pijn heb. De ene dag is het meer dan de andere, waardoor het nogal grillig verloopt. Toch heb ik een aantal dingen ontdekt die voor mij heel goed blijken te werken!

Sporten met fibromyalgie

Wanneer je mij al een tijdje kent en/of volgt, weet je dat sporten nooit echt een succesverhaal was. Ik had altijd wel tig redenen om niet te gaan sporten en het was allemaal een beetje slap gedoe als ik wel weer eens ging. Na mijn diagnose ben ik naar de fysiotherapeut gestapt voor hulp. De eerste weken hield hij zich bezig met het verminderen van de spanning in mijn benen en rug. Ik wist dat de wekelijkse massagesessies op een dag zouden stoppen, want ook al werd de spanning in mijn spieren minder, de pijn bleef. De fysio stelde voor dat ik samen met hem oefeningen ging doen. Ik vergeet nooit meer hoe ik tijdens mijn eerste setje squats bijna van mijn stokje ging. Ik wist niet wat me overkwam, mijn hele lijf reageerde op de – op het oog zo simpele – oefeningen. Met het zweet op mijn hoofd en trillende beentjes maakte ik de training af. Inmiddels had ik er een tweede fysio bij en zo ontstond een ritme. Op maandag trainde ik met nummer 1, op vrijdag met nummer 2. We gingen een tijdje aan de slag met krachttraining en ik merkte dat het mij en mijn lijf goed deed. Wauw! Inmiddels train ik op maandag een uur in groepsverband en om de week krijg op woensdag nog tijdens 1 op 1 begeleiding van de tweede fysio. De maandagtraining is een pittige, want daarbij hebben we een stevig doel: het deadliften van mijn eigen lichaamsgewicht. Op het moment dat ik dit schrijf kan ik al 35 kilo liften. Bizar gewoon! Tijdens de eerste trainingssessie had ik al moeite met 8 kilo! Ik kan me nu niet voorstellen dat ik er nog 25 kilo bij kan hebben, maar heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken. Al is het maar voor één herhaling!
De woensdagtraining bevat weer andere oefeningen en op deze manier creëer ik een sterker en fitter lijf.

De impact van sporten op mijn fibromyalgie

Het zou natuurlijk fantastisch zijn als ik nu kon vertellen dat ik door het sporten helemaal geen pijn meer heb. Helaas pindakaas, dat is niet zo. Het is wel zo dat de pijn minder hevig is en dat ik minder vaak pijn heb. Ik kan dus wel stellen dat het sporten een positief effect heeft. Ik voel me sterker in mijn lijf, ik heb meer rust in mijn hoofd en dat werkt weer door in mijn dagelijks leven, zowel zakelijk als privé. Door de regelmaat in het sporten merk ik ook dat ik er meer behoefte aan heb. Zo stond ik onlangs op zaterdagochtend om 10.00 uur in de sportschool voor een groepsles, omdat ik er zin in had! Say whut?!

Etherische oliën tegen fibromyalgie

Mijn vriendin Geertje adviseerde mij om gebruik te maken van etherische olie tegen de pijn. Niet geschoten is altijd mis, dus ik vroeg haar om een roller voor me te maken. Deze heb ik de afgelopen 2 weken gebruikt bij pijn en het resultaat is wel voelbaar. Nu is mijn pijn sowieso heel grillig: het komt en gaat wanneer het maar wil. Wanneer ik de olie op mijn benen heb gesmeerd, merk ik daarna dat het minder gevoelig is en wat rustiger aanvoelt. Deze methode is dus een welkome aanvulling op mijn ‘anti-pijn-plan! Meer weten over etherische olie? Check dan even de website van Met Geertje!

Een andere tip die ik veel heb gekregen van lezers en andere fibrolmyalgie-patiënten is CBD olie, oftewel cannabisolie. Nee, hier word je niet stoned van, het heeft wel een rustgevende werking en vermindert pijn. CBD wordt verkocht als voedingssupplement en is verkrijgbaar in de vorm van olie en tabletten of capsules. Ook wordt CBD verwerkt in andere producten zoals bijvoorbeeld lippenbalsem en zeep, maar ook verzorgingsproducten speciaal voor mensen met huidproblemen. 

Wat bij mij nog meer helpt…

Het is een flinke drempel geweest om over te stappen, maar sinds ik (nog) vaker NEE zeg, heb ik zoveel meer rust in mijn lijf en hoofd. Ik moet goed opletten hoe ik mijn tijd indeel en er rekening mee houden dat ik na een paar drukke dagen weer wat rust in plan. Ik heb na een drukke dag vaak last van prikkels en dat zorgt ook weer voor meer pijn. Zo was ik laatst een paar dagen op pad voor mijn werk en daarom had ik op de vrijdag die daarop volgde een groot kruis in mijn agenda gezet. Dat bleek de perfecte zet, want ik kon die dag amper van de bank af komen. Door te accepteren dat het zo is kan ik er goed mee omgaan, dat scheelt enorm.
Het blijft wel lastig dat anderen niet zien dat er iets aan de hand is en dat ik daardoor nog weleens op onbegrip stuit. Ik ben daarom altijd heel open en eerlijk over de pijn en het effect ervan op mijn dagelijks leven. Zo weet iedereen in mijn directe omgeving in ieder geval wat er speelt en waarom ik soms af moet zeggen.

Gaat het ooit nog over?

Mijn moeder vroeg laatst of dit nog over kan gaan. Ik heb geen idee! Het is nog best een onbekende aandoening in die zin, dat ze niet precies weten waar het vandaan komt en wat je er medisch gezien tegen kunt doen. Ik ben blij dat ik een manier heb gevonden om ermee om te gaan, zodat het niet mijn hele leven overneemt. En wat een geluk dat ik eigen baas ben, zodat ik in mijn werk rekening kan houden met mijn fysieke gesteldheid. Zo heb ik al weleens half liggend gewerkt vanuit bed en soms doen mijn handen zoveel pijn dat ik maar even wat anders moest gaan doen om ze rust te gunnen. Zolang de wereld maar blijft draaien en er geen achterstand in mijn werk ontstaat is er niks aan de hand.

Heb je nog vragen over fibromyalgie of heb je tips die voor jou goed werken? Deel ze in de comments!



Liefs,

Breg


Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content. Lees er meer over in de disclaimer .




Volg je mij al op Facebook , Instagram en Twitter ?

About Bregje

Avatar

Bregje is verliefd op Etienne (beter bekend als de Roodharige Hunk) en moeder van Laurens (2014). Op Bregblogt.nl vind je veel persoonlijke artikelen, boekreviews, shoplogs, recepten om je vingers bij af te likken en de tofste hotspots! Vaak met een korreltje zout, soms met een traantje en het liefst met veel humor!

7 thoughts on “Fibromyalgie: hoe gaat het nu?*

  1. Ik ben ook Fibromyalgie en dat uit zich vooral in mijn benen en schouders. Als de pijn echt teveel wordt neem ik een CBD tablet die de scherpe randjes van de pijn haalt en ervoor zorgt dat ik ontspan. Van die olie ga ik even onthouden, proberen zeker waard! En spanning/stress zorgt bij mij ook voor meer pijn.

  2. Wat fijn om te lezen hoe jij je een manier gevonden hebt om ermee om te gaan. Ik heb 2 weken terug de diagnose gekregen en moet zeggen “die kwam binnen”. :'( maandag begint voor mij de fybromyalgie revalidatie en ik hoop dat dit voor mij ook net zo werkt als voor jou het sporten werkt

    Zet hem op! Je bent een topper dat je er zo positief onder blijft!!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.