Je hebt een briljant idee en je bent er klaar voor om de sprong in het diepe te wagen: je gaat jouw eigen bedrijf starten! Deze stap is de grootste, maar je bent er nog niet. Er zijn een hoop zaken die geregeld moeten worden voor je daadwerkelijk aan de slag kunt. Ik vertel je hoe ik het heb aangepakt en welke tips ik daarbij voor je heb!

Hét idee: wat ga je doen?

Een bedrijf begint meestal met een idee, dat je verder gaat uitwerken. In mijn geval werd het zaadje geplant toen bleek dat ik het heel leuk vond om teksten voor en over anderen te schrijven. Dat ik er ook nog eens heel goed in bleek te zijn, liet het zaadje ontkiemen. Tel daarbij op dat teksten altijd zullen blijven en er dus altijd vraag naar is en de basis voor mijn bedrijf was geboren.

Wat is jouw markt en wie is jouw klant?

Dit brengt me meteen bij het volgende punt: op welke markt ga je je richten met jouw bedrijf? Ik kreeg, letterlijk een dag voor ik officieel startte met mijn bedrijf, de vraag: ‘En wie is jouw ideale klant, Breg?’ Mijn antwoord vergeet ik ook nooit meer: ‘Nou, iemand die teksten nodig heeft!’ De ander keek me aan en zei: ‘Als ik je één tip mag geven: maak dat concreet. Want misschien ligt het schrijven over technische apparatuur of vakanties naar Siberië jou helemaal niet.’ Ik moest op dat moment wel even slikken. Want, ik dacht dat ik alles goed op een rijtje had. Tegelijkertijd gaf de opmerking mij een enorme drive: ik ging op zoek naar die ideale klant en me daarop richten. Dit ging (en gaat) niet over één nacht ijs, maar het is wel belangrijk om voor ogen te houden voor wie jouw diensten en producten zijn. Hoe specifieker, hoe beter!

Het financiële plaatje

Wanneer je zoals ik start als freelancer vanuit huis, heb je vrij weinig kosten en investeringen. Begin je met een webshop of een fysieke winkel, dan is dat een heel ander verhaal. Zorg dat je een helder financieel plan hebt. Zet op een rijtje welke investeringen nodig zijn voor het starten van jouw bedrijf. Denk hierbij aan huisvesting, materialen, inventaris en natuurlijk ook financiële middelen. Als je dit helder hebt, maak je een overzicht van de manier waarop je dit gaat financieren. Heb je een lening bij de bank nodig? Of kun je zelf investeren met eigen vermogen?
Maak een overzicht van de verwachte omzet in het eerste jaar en zet daar tegenover welke kosten je verwacht. Zo heb je een goed beeld van de inkomsten en uitgaven die nodig zijn om jouw bedrijf draaiende te houden en je weet waar je eventueel moet bijsturen.

Jouw bedrijfsnaam

Oké, jouw idee is helder, je weet hoe je jouw plannen gaat financieren en je weet wie jouw klant is. Nu komt een belangrijke vraag: Hoe gaat jouw bedrijf heten? In mijn geval kwam het als vanzelf in me op. Bregje Boer Teksttovenaar. Ik liet deze naam even bezinken en wist al gauw dat het raak was. Heb je jouw naam gevonden? Check dan meteen in het handelsregister van de Kamer van Koophandel of deze nog beschikbaar is. Is de naam nog niet in gebruik door een ander bedrijf? Maak dan meteen online een afspraak om jezelf in te schrijven bij de KvK. Controleer ook of de domeinnaam die je wilt nog vrij is, zodat je deze vast kunt claimen. Er zijn echt bedrijven die nieuwe inschrijvingen bij de KvK checken en dan gauw de bijbehorende domeinnamen claimen, om deze daarna voor veel geld aan de nieuwe ondernemer te verkopen.

Welke rechtsvorm krijg jouw onderneming?

Een onderneming kan verschillende rechtsvormen hebben. Start je, net als ik, als freelancer of zzp’er, dan schrijf je je in als eenmanszaak. Deze rechtsvorm houdt in het kort in dat jij als persoon aansprakelijk bent voor jouw bedrijf. Daarnaast zijn er als starter en zelfstandig ondernemer veel fiscale voordelen. Start je een bedrijf samen met een compagnon, dan kun je kiezen voor een Vennootschap onder Firma (Vof) of een Besloten Vennootschap.

Welke info deel je als je leven zich online afspeelt bregblogt.nl

Wat zijn de voorwaarden en eisen voor jouw bedrijf?

Ik kon direct beginnen met mijn eigen bedrijf starten, omdat ik geen fysieke winkel heb of activiteiten uitvoer die van invloed zijn op bijvoorbeeld het bestemmingsplan van de gemeente. Het is goed om te controleren of jij zomaar kunt starten met jouw onderneming, of dat je nog een vergunning nodig hebt. De website van jouw gemeente kan je hier wijzer in maken.

Naar de Kamer van Koophandel!

Het is zover: je kunt naar de KvK! Ik vond dit echt wel een mijlpaal, al was het in de praktijk niet zo heel spannend. Je vult jouw gegevens allemaal online in, zodat je deze tijdens jouw bezoek aan de KvK alleen nog hoeft te verifiëren. De medewerker van de KvK kan, als je dat wilt, ook meteen een btw-nummer voor je aanvragen bij de belastingdienst.

De administratie

Dit is niet het favoriete onderwerp van veel ondernemers, maar wel heel erg noodzakelijk. Een goede administratie zorgt ervoor dat je overzicht hebt en houdt in jouw bedrijf. Je kunt gebruikmaken van een boekhoudprogramma om alle inkomsten, uitgaven en facturen bij te houden. Ik gebruik zelf een boekhoudprogramma. Je kunt als starter vaak een heel jaar een gratis online boekhoudprogramma krijgen, zodat je zonder hoge kosten een goede boekhouding kunt opzetten. In mijn geval doet mijn boekhouder ieder kwartaal de btw-aangifte voor me. Aan het einde van het jaar maakt hij ook de jaarrekening en in het voorjaar doen we samen de aangifte inkomstenbelasting. Ik vind het fijn om dit stukje uit handen te geven, omdat ik zelf niet alle fiscale kennis in huis heb. Ik vraag mijn boekhouder regelmatig het hemd van het lijf en snap zo zelf steeds beter hoe de boekhouding in elkaar steekt. Ieder kwartaal lever ik een helder overzicht van mijn cijfers aan, waardoor ik zelf ook goed op het vizier heb hoe de vlag erbij hangt. Of liever gezegd: vrolijk wappert!

Welke verzekeringen heb je nodig?

Er zijn verschillende verzekeringen voor ondernemers. Afhankelijk van jouw soort bedrijf en de activiteiten die je uitvoert, kun je kiezen voor een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandverzekering. Ook kun je een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten of kiezen voor een broodfonds, waarbij een groep ondernemers samen maandelijks inlegt en als één van hen dan arbeidsongeschikt wordt, krijgt deze een vast bedrag per maand uitgekeerd.
Een pensioen is ook iets om over na te denken: hoeveel wil je tot je beschikking hebben als je later stopt met werken? Welk bedrag moet je daarvoor nu maandelijks apart zetten?

Aan de slag!

Je hebt alle stappen doorlopen en nu is het écht zo ver: je kunt jouw eigen bedrijf starten! Ik vond het zelf zo ontzettend spannend en stiekem af en toe gewoon eng. Want zou ik wel genoeg opdrachten krijgen? En hoe zat het met die administratie? Uiteindelijk hebben mijn passie, enthousiasme en doorzettingsvermogen me een prachtig eerste halfjaar gegeven. Ik heb veel geleerd en leer nog elke dag. Zo staat voor 2019 op het programma om de eerder genoemde ideale klant nog beter inzichtelijk te krijgen, om mijn blog naar een hoger niveau te tillen en om te werken aan mijn online zichtbaarheid. Genoeg te doen dus!

Sla deze tips op met deze handige Pinterest afbeelding!

Eigen bedrijf 10 tips om te starten bregblogt.nl

Ben jij ondernemer en heb je nog goede tips? Deel ze in de comments! Wil jij jouw eigen bedrijf starten? Dan hoop ik dat deze tips jou een stukje op weg hebben geholpen!

Uitgelichte afbeelding via Shutterstock.

Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.