Toen ik in 2015 startte met bloggen had ik geen enkel idee van de wereld die er achter school. Ik had nog net in de gaten dat er bloggers waren die geld verdienden met hun blog, maar hoe dat precies zat? Geen flauw idee! Inmiddels ben ik een paar jaar verder en heb ik regelmatig leuke samenwerkingen voor mijn blog. In het kader van transparantie wil ik jou als lezer hier graag wat meer over vertellen.

Geld verdienen met je blog?

Een beetje typen en daar geld mee verdienen, dat klinkt voor velen als een droombaan. Toch ligt het niet zo eenvoudig als het lijkt en er gaat best wel wat tijd in zitten. Ik vertel graag wat meer over hoe het er bij mij aan toe gaat.

Ik word regelmatig benaderd door bedrijven en marketingbureaus met de vraag of ik wil samenwerken. Dat is hartstikke leuk, want het heeft me al op leuke plekken gebracht, mooie spullen opgeleverd en het biedt me de mogelijkheid om mijn blog draaiende te houden. Er wordt over bloggers weleens gezegd dat ze het alleen maar doen voor de spullen en/of het geld. Nou, dat is bij mij niet het geval. In de aller-aller-allereerste plaats word ik zielsgelukkig van het schrijven. En als ik daar dan als bijkomstigheid mooie spullen voor krijg of er wat mee kan verdienen is het mooi meegenomen. In de toekomst wil ik ook (een deel van) de hypotheek ervan kunnen betalen, maar dat is nu nog niet aan de orde.

Wat voor samenwerkingen doe je dan Breg?

Samenwerkingen zijn leuk en hoeven niet altijd krampachtig geformuleerde verkoopartikelen te zijn. Sterker nog, ik gruwel ervan en zal zoiets ook niet gauw op mijn blog plaatsen. Ik werk op verschillende manieren samen met bedrijven. Zo kom je  – met name in de categorie Airfryer en Boeken – regelmatig links van Bol.com tegen. Dit zijn zogenaamde affiliate links. Affiwatte? Als jij op deze link klikt en vervolgens iets bestelt bij Bol.com, krijg ik een klein percentage van die omzet. Het gaat hier echt om een paar cent of euro per bestelling.

Daarnaast krijg ik producten toegestuurd van bedrijven. Denk hierbij aan boeken voor een recensie of een paar schoenen. Ook winacties zijn een soort samenwerking. Misschien leuk om te weten: aan de meeste winacties hou ik zelf niets over, dit organiseer ik echt speciaal voor mijn lezers.

Een andere mogelijkheid tot samenwerking is het plaatsen van een betaalde link. Dit kan in een artikel zijn dat specifiek over een product of dienst gaat of het is een persoonlijk artikel, waarin ik een link naar een bedrijf verwerk.

Mijn voorwaarden voor samenwerkingen

Zodra ik duidelijk heb om wat voor samenwerking het precies gaat, maak ik de keuze of ik de opdracht aanneem. Los van het aanbod van de klant zijn er namelijk een aantal voorwaarden die ik in de loop der jaren heb gesteld voor het aangaan van een samenwerking. Het kost namelijk best wat tijd om een goed artikel te schrijven, gemiddeld ben ik daar 2 tot 4 uur mee bezig. Ik wil mijn tijd graag nuttig besteden en daarom ben ik kritisch als het gaat om samenwerkingen op mijn blog.

  1. Ik schrijf de tekst zelf en moet deze persoonlijk in kunnen steken
  2. Het onderwerp moet passen bij mijn blog en interessant zijn voor mijn lezers
  3. Ik vermeld erbij dat het om een samenwerking gaat

Deze drie voorwaarden licht ik graag nog even verder toe.

Ik schrijf alle teksten zelf

Deze regel heb ik niet vanaf dag 1 gehanteerd, want zoals bij zoveel dingen ontwikkel je jezelf gaandeweg. Zo ook in het bloggen, waarin ik nog elke dag leer en mijzelf ontwikkel. Ik heb in het verleden af en toe gebruik gemaakt van teksten die werden aangeleverd. Vervolgens paste ik ze dan een beetje aan naar mijn eigen stijl. Inmiddels neem ik geen opdrachten meer aan waarbij een kant en klare tekst wordt geleverd, omdat mijn blog niet voor niets Breg Blogt heet. De Roodharige Hunk en heel incidenteel een gastblogger zijn hier een uitzondering op.

Het onderwerp moet passen bij mijn blog

Soms krijg ik verzoeken, waarbij ik me echt afvraag of de persoon in kwestie überhaupt weleens op mijn blog heeft gekeken. Ook al heb ik een gevarieerd blog waarop allerlei onderwerpen aan bod komen, dat wil niet zeggen dat ik zomaar alles aanneem en erover schrijf. Het is voor mij vooral belangrijk of ik er een persoonlijk artikel van kan maken. Een voorbeeld van zo’n samenwerking kun je hier lezen. Als ik niet oprecht enthousiast kan vertellen over een onderwerp, is er voor jou als lezer ook geen bal aan. Hetzelfde geldt voor producten, waar ik niet helemaal warm voor loop. Dan is het toch onmogelijk om het te verkopen als het Meest Fantastische Product Ooit? Ik geef toe dat ik in het begin van mijn blogcarrière minder kritisch was dan nu en dat is ook geen ramp. Ik ben erdoor gegroeid en heb geleerd wat ik belangrijk vind om te delen.

Duidelijk aangeven dat het om een samenwerking gaat

Over het derde punt, duidelijk aangeven dat het om een samenwerking gaat, kreeg ik recent feedback van één van mijn lezers (waarvoor dank!) en dat zette me aan het denken. Ik snap dat de feedback van 1 persoon niet meteen betekent dat ál mijn lezers er zo over denken, maar het triggerde me wel om een en ander onder de loep te nemen.

Tot nu toe heb ik altijd onderaan een artikel vermeld dat het om een samenwerking gaat. Uit de feedback bleek dat deze lezer dat niet prettig vond, omdat het daardoor in haar ogen niet meer zomaar een persoonlijk artikel was. Ik begrijp deze opvatting, toch ben ik zelf een andere mening toebedeeld. Zoals ik hierboven vertelde, vind ik het belangrijk om altijd een persoonlijk artikel te schrijven. Ik krijg een link of onderwerp aangeleverd en op basis daarvan besluit ik of ik daar iets over kan en wil schrijven. Het is als schrijver extra uitdagend om een ‘verplicht’ onderwerp als uitgangspunt te nemen. Ik zie dit soort opdrachten dan ook niet alleen als samenwerking, maar ook als creatieve schrijfoefening.

Hoe ik voortaan aangeef dat een artikel een samenwerking is

Maarrrrrr, moet natuurlijk niet de bedoeling zijn dat jij als lezer het idee hebt dat ik verhalen verzin om iets te verkopen. Dat is niet mijn insteek en dat zal het ook niet worden. Dus ik ben gaan nadenken en heb erover gesproken met een aantal blogcollega’s. Creatief als ik zelf ben, besloot ik om het voorbeeld van mijn blogvriendinnen Charlotte en Monique te volgen. Vanaf nu zal ik bij een betaalde samenwerking een * in de titel zetten. Hierdoor is meteen duidelijk voor jou als lezer dat het een artikel is waarin betaalde links staan. Wanneer ik een product heb ontvangen van een bedrijf, vermeld ik dat – zoals ik nu ook altijd al doe – in de tekst.

Heb je suggesties?

Ik hoop dat ik hiermee meer duidelijkheid verschaf naar jou als lezer. En dat je, ook al staat er een sterretje in de titel, gewoon op de link klikt om te lezen wat ik te vertellen heb.

Heb jij tips of suggesties die mijn blog voor jou interessanter, leuker, makkelijker of wat dan ook maken, laat je het dan aan me weten? Je kunt me een mailtje sturen of een berichtje via Facebook, Instagram of Twitter. Ik kijk uit naar je reactie!

Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!

15 Reacties

  1. Goed artikel! Ik schrijf altijd c/o bij de link als het een samenwerking is en soms zet ik het in t artikel. Mensen die mij zo ondertussen kennen weten dat ik niks publiceerd als het niet mijn stijl is!

  2. Zou die persoon niet gewoon jaloers op je zijn Bregtje? Wel goed dat je erover nadenkt hoor. Ik lees zelf regelmatig artikelen en dat zie je het inderdaad ineens onderaan en was het helemaal niet opgevallen dat het om betaalde content ging, ik vind dan oprecht dat de blogger het goed heeft gedaan. Maar goed, misschien gun ik het mijn collegabloggers omdat het voor mij wel werk is en ik er mijn huur en boodschappen van moet betalen? Juist als het goed gedaan is vind ik dat heel knap, soms (ook bij mij) ligt het er eigenlijk te dik bovenop hoewel je daar als reviewblog ook niet helemaal aan ontkomt. Zie je snel weer op Blogger by Nature!

    • Ja ik deel je mening, ik vind gesponsorde content helemaal niet erg, zolang het maar natuurlijk verwerkt is. Daar streef ik zelf ook altijd naar en dat is voor mij juist ook de uitdaging. Ik vond het een mooi signaal van die lezer om er iig iets mee te doen en het leverde me weer inspiratie op dus win-win haha! Tot over 2 weken!!

  3. Ik vind het goed dat je er zo open over bent. Betreft die term ‘samenwerking’, ik vind het juist heel goed dat dat flink duidelijk is. Nu weten wij dat een * een samenwerking is, maar een argeloze googlaar weet het niet. Op Historiek plaatsen we héél af en toe advertorials en dan zetten we dat erbij als auteur, helemaal bovenaan. Dan weten mensen meteen wat ze gaan lezen. Is dat geen idee? Als mensen er aanstoot aan nemen, lezen ze het artikel gewoon niet.

    Overigens zouden wij als fans sowieso op alle links moeten klikken, om jou te supporten. Ik klik wel regelmatig googleads aan bij mensen waarbij ik vind dat ze wat inkomen verdienen 😉

    • Jij bent dan ook de beste fan die ik me kan wensen! 🙂 Goede tip wel, ik zet nu ook nog een melding onderaan, waarbij ik verwijs naar dit artikel. Denk dat dat ook een hoop duidelijk zal maken. Het ging deze lezer er vooral om dat ze het niet meteen in de eerste alinea kon zien en daardoor voelde ze zich bekocht. Ik vind zelf dat als het een goed artikel is, het niet storend zou moeten zijn dat het gesponsorde links bevat, daar heb je als lezer dan in principe geen last van.
      Thanks voor je reactie iig, leuk dat je meedenkt!!

  4. Grappig. Ik was hier van de week zelf ook mee bezig. Ik zet het onder het artikel maar was ook aan het bedenken of dit voldoende is. Ik geef ook zoveel mogelijk mijn eigen schrijfstijl aan artikelen. Puur omdat het mijn site is en mijn naam draagt en al wordt er wel eens iets aangeleverd ik schrijf hier wel mijn eigen idee bij. Ik lees ook graag artikelen van andere bloggers. Of die nu betaald zijn of niet.

  5. Pingback: Logeren in het GuestHouse Hotel naast de Efteling!* - Breg Blogt

  6. Pingback: Het verhaal van de Roodharige Hunk en de kapotte telefoon* - Breg Blogt

  7. Pingback: Dit was augustus 2018! - Breg Blogt

  8. Pingback: Tips voor voordelig online shoppen!* - Breg Blogt

  9. Pingback: Hoe verdien ik geld met bloggen? - Breg Blogt

  10. Pingback: Hoe zorg je als blogger voor een persoonlijk tintje in samenwerkingen? - Breg Blogt

  11. Pingback: Tijd voor een nieuw avontuur!! - Breg Blogt

  12. Pingback: 10 vrolijke jurkjes voor een bruiloft!* - Breg Blogt

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.