Bonjour! Na een korte radiostilte van mijn kant zit ik te stuiteren achter mijn laptop. We zijn een weekje naar Frankrijk geweest en ik barst van de inspiratie om mijn blog weer een lekkere opkikker te geven. Vandaag beginnen we met een uitgebreid fotoverslag van onze vakantie!

Een aantal weken geleden ontstond de mogelijkheid om er nog een weekje tussenuit te piepen. Daar hoefden we niet heel lang over na te denken en na wat uurtjes rondsurfen op het wereldwijde web kwamen we terecht op een groene familiecamping in de Bourgogne. Op een dikke 500 kilometer van ons huis, dus goed te rijden en de weersvoorspellingen waren veelbelovend. We boekten en de voorpret kon beginnen!

Stap 1: stouw je auto tot de nok toe vol met zooi, waarvan je dan ook maar hoopt dat je het allemaal gaat gebruiken en niet voor niets zo zwaarbeladen de Franse snelwegen trotseert. Lau kon ongestoord genieten van de rust in zijn privé cabine op de achterbank…

wagen volgeladen bregblogt.nl

Check mij hier even stoer zijn! Ik heb de eerste drie uur van onze rit voor mijn rekening genomen. Het ging echt supergoed en als ik niet moe was geweest had ik makkelijk nog door kunnen scheuren. Het was totaal niet druk op de weg, dus ik kon ontspannen doortuffen. We waren alleen vergeten om cd’s mee te nemen, dus was het een dagtaak om een radiozender met muziek te vinden. De Fransen houden nogal van geklets namelijk…

onderweg naar Frankrijk bregblogt.nl

Rond een uur of 2 arriveerden we op de camping met de gezellige naam Camping Au Bois Joli. De reis is echt supergoed verlopen en tien miljoen punten voor de kroonprins die geen kik heeft gegeven en die lekker zat te spelen, kleuren en kletsen op de achterbank.

We checkten in op de camping en kozen een mooi plekje uit. Toen was het tijd om ons vakantieverblijf op te zetten en onszelf te installeren. Le petit prince vermaakte zich prima, zodat wij in rap tempo alles konden klaarzetten. We hebben een hele relaxte tent die je snel en makkelijk opzet, ook hier lees je later meer over. (Ik zei toch dat ik barst van de inspiratie!)

camping au bois joli bregblogt.nl
Na noeste arbeid is beloning wel op zijn plaats. Zoals je van ons kon verwachten hadden we aan alles gedacht, alleen waren we even vergeten dat de Franse supermarkten op zondag niet de hele dag open zijn. We moesten het dus doen met een flesje wijn uit de campingwinkel. Heerlijk, fris Bourgogne wijntje trouwens, dus mij hoorde je niet klagen.

eerste wijntje op de camping bregblogt.nl

Het koelde gauw af en tegen een uur of 10 kropen we gezellig onder ons dekbedje. Kamperen is één ding, maar ik doe niet aan slaapzakken, dat vind ik echt een ramp. Anyway, het was de eerste nacht echt k-k-koud! Gelukkig had ik nog een fleecedekentje, dat er samen met een joggingbroek, shirt en sweater voor zorgde dat ik het enigszins warm kreeg. We hadden in de weerberichten alleen gelet op de maximumtemperaturen en waren dus ietwat optimistisch bepakt vertrokken. Gelukkig bleek dit de enige koude nacht te zijn en kon deze diva al gauw wennen aan het primitieve campingbestaan…

Op de camping was een grote speeltuin met een prachtig uitzicht. Er stonden fijne stoelen, zodat wij konden relaxen en Laurens lekker kon spelen. Hij moest nog een beetje wennen aan de nieuwe omgeving, dus er werd veel geknuffeld tussen de peuterpuberbuien door. Na de koude nacht sloeg het weer 180 graden om en was het ineens 30 graden, vandaar deze heerlijke schaduwkiekjes.

Kijk, dat plastic campingservies is ammel leuk en aardig, maar thee en koffie heb ik toch het liefst uit een echte mok. Dus gingen we op een missie: zoek de lillekste mok die je kunt vinden. Lang hoefden we niet te zoeken, want in de lokale supermarché vonden we deze pareltjes. De chihuahua mag zich voortaan de mijne noemen, terwijl Etienne de eeuwige koffieliefde heeft verklaard aan de ghetto cat.

Na de 30 graden werden we de volgende ochtend rond 6.00 getrakteerd op ouderwets, knallend onweer. Ik kan je vertellen dat het best wel een beetje spannend is als je dan in een tentje ligt. Laurens vond het fantastisch: ‘Mama! Het stormt! En regen! En bliksem! De wolken botsen!’ Ik deed heel stoer mee en wachtte met samengeknepen billetjes tot het over was.

Later leek het wat op te klaren en liepen we vanaf de camping het bos in voor een wandeling. Zo lekker, die rust en stilte. En heel veel naaktslakken, waar mijn peuter dan weer helemaal lyrisch over was.

Helaas was het droge weer van korte duur en waren we de rest van de dag genoodzaakt om in de tent te blijven. Ik deed een heerlijk dutje met Laurens en daarna picknickten we in de tent. Een prima dagje om even tot rust te komen!

Lekker samen in bed liggen en boekjes lezen, zo fijn als hij zo tegen me aankruipt ♥

Gelukkig was de regenachtige dag een eenzame ziel en konden we de volgende dag onze tent weer uit. Eerste missie: baguettes scoren! Met zo’n fantastische assistent als de mijne is dat natuurlijk een eitje.

baguette halen camping au bois joli bregblogt.nl

Nadat de mist was opgetrokken reden we naar een stadje in de buurt. Een beetje rondwandelen, kaarsjes aansteken in de plaatselijke kerk en uiteraard lekker lunchen. Awkward momentje: we dachten plaats te nemen in de bistro van een hotel, tot we de menukaart kregen en zagen dat het een chique restaurant was. Met het lichte schaamrood op de kaken lieten we ons als makke lammetjes naar de naastgelegen bistro begeleiden. Met een lekker wijntje voor ons en een jus de pommes voor de kroonprins kwam alles goed.

De volgende dag begonnen we met een lekker ontbijtje. Ik zou wel elke dag een pain au chocolat kunnen eten als ontbijt!

Later struinden we door een ander stadje en ook daar moest uiteraard weer lekker Frans geluncht worden. Ik begrijp nog steeds niet waarom mijn collega’s me een vreetzak noemen… 😉

Toen we aan het einde van de middag terugkeerden op de camping keken we naar het weerbericht. Voor de volgende dag was regen voorspeld en aansluitend weer een koude nacht. We waren het er gauw over eens dat we dan maar een dagje eerder naar huis zouden gaan. Het was mooi geweest en op die manier konden we droog en op ons gemak vertrekken. We genoten van een laatste avond voor de tent met een lekker wijntje en waren het er over eens dat we zeker nog vaker gaan kamperen. De volgende ochtend pakten we op ons gemakje in (het was nog droog, dank u weergoden!) en vertrokken rond een uur of 10 richting Nederland. Toen we onderweg getrakteerd werden op de ene na de andere regenbui, wisten we dat we er goed aan hadden gedaan om naar huis te gaan. De terugrit verliep weer heel soepel en Laurens vermaakte zich prima met naar buiten kijken, spelen met zijn kleurboeken en koekjes en snoepjes bietsen bij zijn moeder. En een heerlijk dutje om het feest compleet te maken!

Even spelen achter het stuur tijdens een tussenstop…

En dan, vlak voor huis, je eerste file van de vakantie meepikken: wij kunnen dat!

Het was echt zalig om er even tussenuit te knijpen met mijn mannen. Laurens genoot, toen hij eenmaal gewend was, enorm van de camping, de speeltuin en alle aandacht van ons. We zijn weer opgeladen en klaar voor een nieuwe week!

Ben jij nog op vakantie geweest? Ga je liever kamperen of in een hotel?

Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!