Nu de herfst weer komt binnenstormen, worden de dagen donkerder. Soms is dat niet alleen letterlijk, maar ook figuurlijk. Wanneer je opstaat in het donker en na een lange werkdag ook weer in het donker thuiskomt, is je zonnige humeur soms ver te zoeken. Vandaag deel ik mijn tips voor een mentale oppepper in donkere dagen.

Naar buiten

Dit klinkt heel voor de hand liggend, maar dat is het niet. Als ik me zelf echt rot voel, heb ik er weinig zin in om op pad te gaan. Het liefst kruip ik weg op de bank, met de gordijnen dicht en Netflix op de tv. Dat cocoonen is soms ook prima, maar je wordt er niet altijd vrolijker van. Door naar buiten te gaan, als is het maar even voor een wandelingetje naar de buurtsuper, stap je even uit de situatie. Je bent afgeleid en krijgt andere prikkels. Wat helemaal goed werkt is een flinke wandeling. Door te bewegen maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je jezelf fijner voelt.

wandelen

Praten

Wanneer je niet helemaal happy bent, kun je de neiging krijgen om jezelf terug te trekken. Dit is tenminste wel mijn natuurlijke reactie. Als ik in mijn eerder genoemde cocon zit, sluit ik me ook graag af voor contact met degenen die dichtbij me staan. Ik kan me uren vermaken met slap geouwehoer op social media, maar verder las ik radiostilte in. Mijn vriendinnen hebben dit trucje inmiddels in de gaten en zijn zo slim om gewoon onaangekondigd op de stoep te verschijnen. Ik weet nog dat ik de deur een keer opendeed, omdat ik de postbode verwachtte. Toen één van mijn beste vriendinnetjes op de stoep stond baalde ik oprecht. Niet vanwege haar persoonlijk, maar vanwege het onverwachte bezoek op dat moment. Toen ze een uur later wegging was ik een stuk relaxter en vooral dankbaar voor haar doortastendheid. Een goed gesprek helpt me om de warboel in je hoofd te organiseren en een hoop zorgen te laten verdwijnen. Ook hierin zit een stukje afleiding, omdat je niet continu alleen bent met je gedachten.

Knuffelen

Er is niks zo lekker als een dikke, liefdevolle knuffel. Van je geliefde, je kind, een vriend of vriendin, de buurvrouw of je moeder: allemaal even fijn. Mijn peuter heeft helaas steeds minder zin in lange knuffelsessies. Toch knap ik direct op als ik ie lekkere spekarmpjes op mijn nek voel. Als hij dan vervolgens mijn gezicht met twee handjes vastpakt en me een dikke kus geeft kun je me opvegen.  Het knuffelhormoon doet echt wonderen, ik voel me dan altijd weer een stukje beter!

bregblogt.nl

Aan de slag

Van het ophangen van de was tot onkruid wieden: alles is beter dan op de bank hangen en je gedachten een loopje met je laten nemen. Aan de slag dus! Maak een to do list van alle klusjes die je die dag wilt doen. Maak eindelijk dat fotoboek af, vouw die berg was weg of ga de ramen lappen: je voelt jezelf geheid een stuk beter als je de klussen kunt afvinken en je hebt amper tijd om somber te zijn, omdat je zo druk bezig bent! Het hoeven overigens niet alleen nuttige activiteiten te zijn. Lekker even shoppen, een boek lezen of afspreken met een vriendin kan ook voor veel positieve energie zorgen.

Wat zijn jouw tips tegen een (herfst)dip?

De uitgelichte afbeelding komt van Shutterstock



Liefs,
Breg


Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content. Lees er meer over in de disclaimer .


Volg je mij al op Facebook , Instagram en Twitter ?



Bregje
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!

6 Reacties

  1. Avatar

    Licht is het beste medicijn, samen met lachen. Dus kijk grappige filmpjes, ga naar een Comedy in de bios en breng een bezoekje aan de zonnebank…

  2. Avatar

    Een heerlijke herfst wandeling door het bos. Kijken naar alle prachtige kleuren! ?

  3. Avatar
    Nicole @ Everyday-Life.nl Antwoord

    Ik begrijp.nooit zo goed dat mensen hier last van hebben, maar het schijnt dat licht het beste medicijn is. Je hebt er zelfs van die speciale lampen voor , voor thuis.

  4. Avatar

    Ik heb er zelf gelukkig niet zo’n last van, maar heb er wel moeite mee om in het donker naar buiten te moeten. Dan lijkt het nog zo vroeg/al zo laat en zeker als je gaat werken. In het donker weg van huis en in het donker pas weer thuis komen. Saai hoor!

  5. Avatar

    Fijne tips! Gelukkig zijn er (heel) af en toe ook zonnige herfstdagen. Dan lekker het bos of park in gaan voor een wandeling kan me echt goeddoen.

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.