Iedereen die voor zijn of haar werk weleens (boze) klanten aan de telefoon heeft, krijgt er vroeg of laat mee te maken. Het is tenenkrommend, bloedirritant en je zweert bij jezelf dat je zelf NOOIT zoiets zult doen! Deze week vielen die voornemens bij mij met een lompe plons in het water en veranderde ik in mijn eigen communicatie-nachtmerrie…

‘Mijn kind doet zoiets niet’

Meer dan tien jaar geleden startte ik mijn carrière in de callcenterbranche. Vier dagen per week, acht uur per dag begon ik mijn gesprekken met ‘Goedemiddag, Vodafone Klantenservice, u spreekt met Bregje’. Ik heb er altijd ontzettend veel plezier in gehad, op een enkel gesprek na.

Die zogenaamde moeilijke gesprekken waren vaak doorspekt met emoties, van de andere kant welteverstaan. Ik werkte de eerste jaren op de prepaidafdeling, waar ik vooral uitlegde waar het beltegoed van een klant naartoe was gegaan. Wanneer ik bijvoorbeeld kon zien dat zoonlief zijn beltegoed had opgemaakt aan sms-diensten of 0906-nummers, was het nog een hele kluif om de ouders ervan te overtuigen dat het echt zo was. Want,’mijn kind doet zoiets niet’ was wel de meest gehoorde uitspraak. Soms liepen de emoties zo hoog op, dat ik op de achtergrond ineens iets hoorde. Een gillende vrouw. ‘Zijn ze helemaal gek geworden? Dit moet je niet pikken hoor Jos!’

En precies dat lieve mensen, dat rolde deze week uit mijn mond. Alleen noemde ik mijn vent geen Jos. Ik zal even vertellen wat er aan vooraf ging…

Mysterieuze kortsluiting

Zoals je zaterdag kon lezen hebben we wat problemen met de auto. Vorige week besloot een marter onder de motorkap te kruipen en lekker kabels te gaan knabbelen. Dit zal voor de meeste noorderlingen als een slechte grap klinken, maar dat is het niet. Hier in het zuiden rennen van die kutbeestjes over straat en zodra het kouder wordt, kruipen ze onder je motorkap en vreten alles kapot wat ze te pakken krijgen. Meestal zijn het ‘alleen’ de bougiekabels, die tot nu toe makkelijk te vervangen waren. Tot nu toe? Ja, we hebben nu al zeker vijf keer ‘marterschade’ gehad in de afgelopen 5 jaar.

Goed, de korte versie: ik ging met de auto naar de garage, liet hem repareren en reed een paar honderd euro armer weer naar buiten. Er bleek een of andere sonde defect te zijn, die controleert of de olie en de brandstof in de juiste verhouding in de motor belanden. Mij werd op het hart gedrukt dat het probleem nu opgelost was. Als een officiële dealer / garage me dat vertelt, neem ik dat voor waar aan.

Een paar dagen later stapten we in de auto richting Nieuwkoop en na een half uur begon het lampje van de motor te branden en verscheen weer dezelfde melding als vóór ik de auto ter reparatie wegbracht. We besloten het zekere voor het onzekere te nemen en om te keren.

Na dat weekend bracht Etienne de auto opnieuw weg en later die dag kreeg hij een telefoontje. Ik zal het gesprek dat volgde even uitschrijven:

‘Ja meneer, er is door het doorbijten van die kabel waarschijnlijk kortsluiting ontstaan.’

‘Hadden jullie dat niet bij de vorige reparatie moeten merken dan’

insert vaag verhaal’

‘En wat gaat dit kosten? (…) ACHTHONDERD EURO? Pardon?’

* De hysterische vrouw betreedt het toneel*

‘ZIJN ZE HELEMAAL GEK GEWORDEN??? DAT GAAN WE DUS NIET BETALEN HÈ?’

Het was eruit voor ik er erg in had. Maar hallo, achthonderd euro is wel effe een bedrag hè mensen! En het verhaal rammelde aan alle kanten, wat me nog een tikje pissiger maakte.

En zo veranderde ik op een onbewaakt moment dus in mijn eigen nachtmerrie. De vrouw die tijdens een telefoongesprek hysterisch gilt op de achtergrond…

(Het goede nieuws is dat de verzekering dit hele gebeuren gelukkig blijkt te dekken, dus eind goed al goed.)

Heb jij weleens iets gedaan waarvan je had gezworden dat je het NOOIT zou doen?

Berichten met een * in de titel bevatten commerciële content.
Auteur

Bregje neemt geen blad voor de mond en schrijft regelmatig over taboes. Met de nodige humor weet ze haar lezers te inspireren, motiveren en te vermaken. Ze is getrouwd met Etienne en samen hebben ze een zoon, Laurens. Wil je Breg echt blij maken? Geef haar dan een zacht wit broodje met een ouderwetse draadjesvleeskroket!

13 Reacties

  1. Ohjeeee Haha. Ik snap je helemaal. ‘Maar ik weet ook hoe het is om als Vodafoner aan de andere kant van de lijn te zitten. Gelukkig dat de verzekering het dekt!

  2. Jeetje 800 euro is ook wel een schrikbarend bedrag! Zeker nadat ze de auto net gerepareerd hadden. Ik kan me je reactie goed voorstellen.

  3. Nanouk | Samen de Wereld Ontdekken Antwoord

    Hahahah ik snap je helemaal! Hilarisch beschreven! Ik had denk ook zo hysterisch gegild, 800€ is veeeeel! Fijn dat de verzekering t dekt. En nu ga ik even googlen wat een marter is…

  4. Ilse van Kreanimo Antwoord

    Tof die marters. … Ze komen steeds meer terug voor.
    Dat ter zijde uiteraard.
    Ik heb wel eens de firma die onze tuin kwam aanleggen ”bedreigd”.
    Ze zouden voor het bouwverlof de tuin komen aanleggen. Onze tuin was om dat moment een put, het was zomer en ik kon in principe niet buiten met de kleine kindjes.
    Toen ze belden omdat ze onze tuin niet overhoop wilde zetten voor het bouwverlof ben ik uit mijn slof geschoten.
    “Mevrouw er valt niks overhoop te zetten, want er is alleen een put. U had beloofd voor het verlof ten minste het terras in orde te hebben. Als u niet begint aan fase 1 zal de firma fase 2, 3 en 4 ook niet hoeven te komen maken. Ik kan anders 3 weken niet buiten met mijn kinderen. ”
    Oké. Ook licht hysterisch en ze hadden mijn man gebeld, maar ik ging me mengen via de carkit.
    Het terras was af voor het verlof. ?

  5. Hahaha! Ondanks dat de marterschade natuurlijk verschrikkelijk (irritant) is, heb je het zo beeldend geschreven. Gelukkig dekt de verzekering het, want 800 euro is een behoorlijk bedrag!

    Ik ben een keer uitgevallen tegen een meisje van T-Mobile. Ze had duidelijk een telefooncursus gehad en noemde me constant bij mijn voornaam. Daarmee werkte ze zo op mijn zenuwen dat ik steeds geïrriteerder werd (ten onrechte, bleek uiteindelijk, oeps!).

  6. Vreselijk Marters! Wel mooie en speelse beestjes moet ik zeggen.
    Ik kan je vertellen dat wij bijna zover waren, om met de auto naar Frankrijk te vertrekken. De hele week voorafgaande, regende t. Manlief moest de auto nog “checken”. Uiteindelijk stopte het met regenen en kon 2 dagen voor vertrek de auto “gecheckt” worden…tja wat wij toen aantroffen? Martertje had goed huisgehouden in onze auto. De garage kon t gelukkig nog voor vertrek repareren, maar t was een *** momentje ( de kosten laat ik maar ff achterwege). Je moet er wel ieys aan doen Bregje, hetzij een wcblokje onder de motorkap hangen of een apparaatje want ze komen steeds terug. Succes ermee.

  7. In onze oude auto hebben ze kippengaas geplaatst tegen de marters, werkt perfect! Maar poeh dat is nogal een kostenpost, snap dat je over de zeik was 😉

  8. Omg, 800 euro…. Ik zou ook hard gillen hoor! Wel fijn dat de verzekering het dekt.

  9. Jeetje 800 euries…Ik haat het als auto’s vaag/niet/raar/half doen en dat je weet dat dit hoe dan ook euro’s gaat kosten.

    Ik moest wel even lachen hoor om jouw reactie. Ik had precies hetzelfde gezegd. Eind goed al goed gelukkig.

  10. LOLOL ja herkenbaar! Ik blijf meestal wel cool maar van de week wel weggelopen bij de opticien omdat het meisje dat me hielp me ontzettend op de zenuwen werkte. Ze had een hele irritante stem (kan ze niks aan doen natuurlijk) en ze keek me bijna niet aan maar de hele tijd op boezem hoogte. Dan ga ik denken dat ik daar een vlek heb zitten ofzo. 😛
    Van marterschade had ik nog nooit gehoord!

  11. Pingback: Lees mee #2: mijn favoriete blogs van afgelopen week - Lotus Writings

Laat een reactie achter

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.