Speciaal voor Boektober ga ik alle boeken die ik deze maand lees apart reviewen. Ik ben inmiddels al aan mijn derde boek van deze challenge bezig, dus ik lig op schema om mijn doel van 6 boeken te halen. Vandaag vertel ik meer over het eerste boek dat ik deze maand las: Zoek het maar uit van Chantal van Gastel.

Ik heb in het verleden weleens een boek van Chantal gelezen, al weet ik niet meer precies welke. Goede reden om dus gewoon al haar boeken (opnieuw) te gaan lezen. Ik bestelde Zoek het maar uit, omdat het verhaal me aansprak en nieuwsgierig maakte.

Het verhaal

Wat zou jij doen als je een tweede kans kreeg in je leven? Met die vraag wordt Ella geconfronteerd als haar schijnbaar perfecte leventje overhoop gehaald wordt door een gewapende overval die ze ternauwernood overleeft. Is haar baan in een boekwinkel eigenlijk wel genoeg voor haar? Wanneer gaat ze nu eindelijk zelf een boek schrijven? Wordt het niet eens tijd om te gaans samenwonen met haar ideale vriendje Owen? En waarom denkt ze opeens de hele tijd aan Dex, de jongen met wie ze opgroeide, haar eerste grote liefde? Gelukkig kan Ella met alles wat haar bezighoudt terecht bij haar oma. Dan stuit ze op een geheum dat ima altijd met zich heeft meegedragen over haar eigen jeugdliefde die opbloeide tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Niet te stoppen

Ik begon op vrijdagavond in dit boek en op dinsdagavond legde ik het uitgelezen naast mijn bed. Ik kon amper stoppen met lezen en moest me soms echt losmaken van het boek om deel te nemen aan het gewone leven. Ik kan er echt intens van genieten als een verhaal me helemaal vastgrijpt. Na een paar pagina’s had ik echt het gevoel dat ik letterlijk door de ogen van Ella naar haar leven keek. De gebeurtenissen worden heel beeldend en gedetailleerd beschreven, zodat je de ruimtes waar het verhaal zich afspeelt ook echt voor je ziet. Ik betrapte mezelf er regelmatig op dat ik me afvroeg hoe het nu verder moest met Dex en Ella, terwijl ik op dat moment helemaal niet aan het lezen was.

Wijze lessen

Ik heb uit dit boek ook een paar mooie lessen meegenomen. Om er één te noemen: doe waar je echt gelukkig van wordt. Precies dat is waar ik op dit moment veel mee bezig ben, nu ik op zoek ben naar een nieuwe baan. Waar gaat mijn hart sneller van kloppen? En hoe zorg ik dat ik datgene kan doen waar ik echt blij van word? Vragen die vanzelf een keer beantwoord worden, daar ben ik van overtuigd. In de volgende boekreview komt dit onderwerp ook nog aan bod, dan ga ik er nog wat meer op in.

Eindoordeel

Dit boek is niet zomaar een chicklit, het heeft diepgang, humor, sterke verhaallijnen en ik pinkte op het einde een paar keer een traan weg. Het is absoluut een aanrader als je houdt van een verhaal dat ook jou zou kunnen overkomen, met een lekkere dosis liefde, drama en goede inspiratie voor je bucketlist! Bestellen kan via onderstaand plaatje. 🙂